ابزار وبمستر

اردیبهشت 94 - سفر به شهربافت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

94/2/1
9:1 صبح

بافت در یک نگاه/سفر به بافت

بدست جامعه کار و تولید شهرستان بافت در دسته

safar-be-baft:شرایط خاص ارتفاعی؛قرارگیری در مدار های پایین و ویژگی های توپوگرافی که قرار گرفتن این شهرستان بین ادامه رشته کوه های زاگرس و امتداد ارتفاعات فلات مرکزی ایران ایجاد کرده است باعث ایجاد اقلیمی کاملا متفاوت از نواحی همجوار در شهرستان بافتگردیده به گونه ای که با آغاز باران های موسمی ناشی از توده های موسمی مانسون در اواخر تابستان دما به طرز چشمگیری افت میکند همچنین قرار گیری دشت سیرجان در غرب و ارتفاعات 4400متری در شرق موجب ایجاد بادهای محلی غربی شده که در کاهش دمای تابستانه نقش موثری دارد. به همین لحاظ بافت با اقلیمی کوهستانی ومعتدل به بهشت جنوب میماند.

زمستان های پربرف بافت

ارتفاعات شاخص شهرستان شامل ارتفاعات 4400متری کوه شاه در شمال و کوه های 3800متری گوغر در شمال غرب همچنین ارتفاعات خبر در جنوب به بلندای 3850متر و ارتفاعات پراکنده ی مناطق گوشک و طرنگ با متوسط ارتفاعی 3000متر است. (کوه شاه ) در محدوده ی شهرستان بافت و در 20کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار گرفته است.نظرات متعددی در مورد وجه تسمیه ی این کوه وجود دارد؛ همانطور که از سنگ نوشته های تخت شاهزاده برمیاید کوه شاه هموراه تحت محافظت و قرق شکاربانان و قرقچیان شاه بوده و از گذشته های دور تا اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار شاهان و شاهزادگان برای تفرج و شکار به این کوهستان زیبا می آمدند؛ دلیل دیگر شکل قله ی غربی"قار باشی" است که به صورت تک قله از اکثر مناظر مشاهده می شود و با کوهستانهای اطراف اختلاف ارتفاع زیادی دارد بطوری که در روزهای صاف از سیرجان و بردسیر و تقریبا همه ی نقاط شهرستان قابل روئیت است. مرتفع ترین نقطه ی این کوهستان قله ی شرقی آن موسوم به "ننو" است که 4360متر ارتفاع از سطح دریا را داراست. قله ی قار باشی که مناظر بدیعی در زمستان دارد 4351 متر ارتفاع دارد . در گذشته جنگل زیبایی از درختان ارس و کهکم و بنه دامنه های این کوهستان را پوشانده بود که به دلیل عدم حفاظت و قطع درختان "به گفته ی محلیان برای سوخت کوره های ذوب مس و آهن" و چرای بی رویه تنها آثار معدودی از آنها در چند نقطه برجای مانده است. حیات وحش این منطقه روزگاری زبانزد بوده که با شکار بی رحمانه و تخریب و ناامنی زیستگاه به خصوص در دهه ی 60 تقریبا تمام کل و قوچ و پلنگ این منطقه نابود شد.

در سال های اخیر نیز متاسفانه با آغاز به کار معدن آهن تلخه چار شاهد ویرانی عظیمی در ارتفاع 4000متری جبهه جنوبی قله قارباشی هستیم.


94/2/1
9:0 صبح

کوه خبر بافت

بدست جامعه کار و تولید شهرستان بافت در دسته

 


94/2/1
8:55 صبح

سفر به شهربافت

بدست جامعه کار و تولید شهرستان بافت در دسته

تصویری از بافت